College op zaterdag - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu College op zaterdag - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

College op zaterdag

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

27 September 2008 | China, Harbin

Vandaag hebben we kennis gemaakt met het Chinese schoolsysteem, op zaterdagochtend om 8 uur in de collegezaal verschijnen. Dat dit noodzakelijk is omdat de Nederlandse professor slechts 5 dagen in China aanwezig kan zijn, doet daar natuurlijk weinig aan af ;) We waren er al zo op ingesteld, dat we ons afvroegen waarom er zoveel mensen in de kroeg waren op een doordeweekse dag, terwijl het vrijdagavond was. Toen de kroeg om half twaalf leeg stroomde en iedereen naar de disco ging, begon het eindelijk bij ons te dagen dat het weekend was.

Dinsdag zijn we naar een concert geweest van het studentenorkest, dat speciaal voor de internationale studenten was georganiseerd. Dit betekende dat we op zoek mochten in een nauwelijks verlicht hoofdgebouw, zonder enige routebeschrijving. Uiteindelijk kwamen we aan bij de toch redelijk goed gevulde aula, waar de aankondigingen en het programma vanzelfsprekend volledig in het Chinees waren. Afgezien van de weeïge vanille luchtverfrisser die in grote hoeveelheden de zaal ingespoten was, was het concert zelf erg leuk.

Inmiddels lijkt de zomer hier definitief ten einde, en begint het kwik snel te dalen. Op dit moment valt het nog mee, met 12 graden overdag en 3 graden ’s nachts, totdat je bedenkt dat alle gebouwen hier zijn aangesloten op een centraal verwarmingssysteem en dat dit systeem pas op 15 oktober wordt ingeschakeld, ongeacht de temperatuur. De laatste weken zullen de truien en jassen dus goed van pas komen. Gelukkig begint de nationale vakantie hier op woensdag en vertrek ik naar Shanghai, dat 1500 kilometer zuidelijker ligt. Het doel is dus ook om strak in het pak en met een gezond tintje de laatste college dagen in te gaan.

P.S. in de categorie per ongeluk uitgekozen voedsel: Varkensbloed sushi, wat onverwacht lekker bleek te zijn.

• 27 September 2008 - 09:04

Danielle:

deze sushi laat ik op grond van de naam al aan me voorbij gaan,na het lezen van de samenstelling van bloedworst kon ik dit niet meer door mijn keel krijgen, maar experimenteer er maar lustig op los!

• 01 Oktober 2008 - 18:25

Mark:

Hey Guus, ook hier geen zomer meer hoor. Is wel te hopen dat de temperatuur daar niet al te snel daalt, als je geen verwarming hebt :) Alhoewel op Civiel de zalen nu al behoorlijk koud zijn. Anyway, het is voor de rest wel uit te houden. Kornelius heeft alles in huis nog heel gelaten (alhoewel nu echt alle lampen van de GR kapot zijn...toeval?), dus dat gaat ook wel goed :p Veel plezier in Shanghai! grtz. Mark