Foto's Tijgerpark - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu Foto's Tijgerpark - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

Foto's Tijgerpark

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

21 September 2008 | China, Harbin

Alvast mijn excuses voor de schaamteloos aandacht trekkende titel ;)

Vandaag zijn we dus eindelijk naar het beruchte tijgerpark geweest. Hoewel we de Chinese uitspraak inmiddels een beetje onder de knie hebben, keek de taxi-chauffeur ons onschuldig lachend aan toen hij een klauwende tijger nadeed. Na onze enthousiaste bevestiging, reed hij ons over de rivier naar het tijgerpark, dat inmiddels midden in de snel uitdijende stad ligt.

Het park zelf voldeed aan alle verwachtingen. Hoewel de leefomstandigheden van de tijgers soms wat twijfelachtig was (nog wel een stuk ruimer dan de gemiddelde dierentuin in Nederland) waren er ruim 100 tijgers te zien, alsmede leeuwen, witte tijgers en ligers. Eerst kregen we een korte tour per bus door de grote weiden van het park, waar de tijgers wat versuft kris kras in het veld en op de weg lagen te slapen (het was midden op de dag). Het echte spektakel begon echter in het afgeschermde gedeelte, waar we over een loopbrug tussen de tijgers liepen. Net toen we ons begonnen af te vragen of alle verhalen grootspraak waren, hoorden we achter ons wat eenden kwaken.

De eens zo rustige tijgers kwamen direct tot leven, zeker toen de opzichters hard op de hekken begonnen te kloppen en hun waar begonnen aan te prijzen. We werden verzekerd dat een kip voor 4 euro echt een koopje was, zeker omdat de kip in de boom geplaatst zou worden. Om maar het eerste schaap over de dam te zijn, besloten we de gok te wagen en een kip te kopen. Toen de kip echter buiten de hekken werd gehangen, bleek het alpha-mannetje hoog genoeg te kunnen springen om de kip in 1x te plukken. De fazant die daarna aan zijn lot werd overgelaten, besloot zich echter een stuk meer te verdedigen, zoals de foto's laten zien.

Een ander hoogtepunt van de week was het inmiddels traditionele etentje met de docenten, deze keer met Zheng Haitao van China Politics en Warren Walker van Policy Analysis. Het restaurant was volledig in het thema van de Culturele Revolutie, inclusief uniformen, Mao-foto's en een patriottistische zangvoorstelling. Het bestaan van deze restaurants toont goed de ambigue beoordeling van deze periode door de Chinezen aan. Alhoewel ze het vrij algemeen als een slechte periode beschouwen, zijn ze er toch trots op dat het deel is van hun geschiedenis. Alleen ben ik er zeker van dat ze toen niet zo vrolijk op de foto mochten staan met een willekeurige buitenlander, ook al houden ze zich perfect aan de standaard Chinese foto pose ;)

• 21 September 2008 - 21:02

Sien:

Geen koe????
    Beetje teleurgesteld hoor. Heb je nog wel een leuk filmpje gemaakt :D
    x

• 24 September 2008 - 11:43

Kornelius:

Waar blijft dat filmpje van die koe? Ons allemaal sterke verhalen vertellen en nu zien we slechts wat kippen over een gaas heen vliegen...

Iig mooi dat je je nog een beetje vermaakt daar.

Groet.

• 27 September 2008 - 08:44

Guus:

Met zijn tweeën was 150 euro zelfs voor ons aan de dure kant. Slecht excuus natuurlijk, pak ik wel een adtje desinteresse voor ;)