...en de volgende staat alweer voor de deur - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu ...en de volgende staat alweer voor de deur - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

...en de volgende staat alweer voor de deur

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

10 Oktober 2008 | China, Harbin

Nadat we voor de derde waren ingecheckt bij ons hostel in Shanghai, vertrokken we naar de French Concession, waar we het avondeten hadden afgesproken met Pieter en Dirk-Jan, een vriend van Pieter die in Shanghai stage loopt bij de Kamer van Koophandel. Hij woont in een appartement in een oud pand in de French Concession. De eerste 2 verdiepingen van het pand zijn volledig uitgewoond als ware het een drugspand, maar als je de bovenste verdieping betreedt, stap je een van alle gemakken voorzien appartement in, inclusief dakterras aan drie zijden. We vragen ons allemaal af of de overige bewoners wel op de hoogte zijn van de luxe die zich boven bevindt. Na een borrel in een van de vele gezellige oude steegjes, doken we relatief vroeg in ons bed om optimaal te kunnen genieten van de laatste dag Shanghai.

Die dag begon bij de Yu Yuan tuinen, midden in het oude centrum. Opeens is alle drukte verdwenen en slenter je door kunstig gemaakt grotten, paviljoens en tuinen. Vooral je mond houden en in de vijver staren als er een groep Nederlandse toeristen voorbij loopt is het devies. Vlakbij de tuinen was ook nog een van de oude tempels van Shanghai, de tempel van de stadsgoden. Dit was een Taoïstische tempel, waarmee we de meest belangrijke Chinese tempels; Boeddhistisch, Confucianistisch en Taoïstisch, allemaal bezocht hebben. Rond de tempel was een uberkitscherige bazaar opgezet, waar we steeds door vier verkopers/oplichters tegelijk werden belaagd, te midden van de Starbucks, Burger King en McDonalds, gevestigd in namaak tempelstructuren. Nadat we dit ontvlucht waren, besloot ik de rest van de middag te besteden aan het Shanghai Museum, dat een mooi historisch overzicht geeft van de Chinese kunst. Enig nadeel blijft dat Chinezen houden van exposities met eindeloze herhaling, zodat je het wel hebt gezien na de duizendste vaas, munt of wijnkruik. Wel een perfecte plek om even helemaal alleen tot rust te komen, zeker als je rond sluitingstijd rondloopt, net voordat een de bewakers er een wedstrijdje van maken de rolluiken van hun sectie als eerste te kunnen sluiten.

De avond hebben we ingeluid met een diner bij een goed restaurant, waar we nog lang hebben gediscussieerd al was het maar omdat het bier hier naar Shanghaise maatstaven goed te betalen was. Bijna waren we zo lang doorgegaan, dat we onze gedroomde afsluiting van de vakantie nog zouden missen. In de Cloud 9 bar, op de hoogste verdieping van de Jin Mao toren, hebben we nog tot sluitingstijd met een goede cocktail genoten van het uitzicht op de hele stad. Met het gevoel van een perfecte Long Island Ice Tea nog in mijn achterhoofd, verlieten we de stad de volgende ochtend met de Maglev, 430 km/uur en binnen 8 minuten op het vliegveld. Als je op topsnelheid de tegenliggende trein passeert, voel je echt een drukgolf door de cabine trekken.

En nu dus weer hier op mijn kamertje, met een nieuwe Koreaanse huisgenoot en een nachttemperatuur van 2 graden zonder verwarming. Een goede reden dus om er nog een goed feestje van te maken de laatste twee dagen ;)

• 10 Oktober 2008 - 08:56

Leonie:

Jee Guus, wat een spamsessie!! ;)

Maar wel erg fijn als afleiding voor mijn excel-opdracht, die helaas al heel wat meer dan 30 minuten heeft gekost... gelukkig is het einde nu in zicht.

Tot snel! ~~~

• 10 Oktober 2008 - 09:05

Danielle:

eindelijk iets eetbaars waarvan ik denk,lijkt me ook lekker. als ik het goed begrijp,overweeg je om in 2010 nog een keer naar China te gaan. werk/cultuur/smog of voor de maatpakken en het eten?

• 10 Oktober 2008 - 09:14

Jezus:

Weet je, je mag het als je terug bent wel gewoon vertellen :D
    Geniet nog maar heel even
    xox

• 10 Oktober 2008 - 11:50

Arjan:

heb je nog een beetje goed kunnen afdingen voor de maatkleding? en past het allemaal? Heb je ze kunnen wijsmaken dat je geen knalroze voering in je overjas wilde?

• 10 Oktober 2008 - 18:05

Reinaert:

Blijft gaaf om je van zover te kunnen volgen. Goed dat je er ook in slaagt een "eigen" verhaal te maken, en geen boring opsommingen.

Bij mij alles druk en chaos, verbouwing loopt op einde en verhuizing komt misschien zelfs in zicht :P

Hoop dat je nog veel meer foto's en verhalen hebt, om later met een nederlands bokbiertje te delen...

• 11 Oktober 2008 - 08:22

Guus:

@ Leonie: De mail list spam is toch wat beperkt, daar moest ik even wat aan doen.

@ Danielle: Als ik een volgende keer ga zal het voornamelijk natuur en maatpakken worden, dat eerste heb ik nu noodgedwongen een beetje gemist.

@ Arjan: Natuurlijk hebben we stevig afgedongen, maar de prijs begon sowieso al schappelijk (de hele zooi kostte 240 euro). Mijn overjas heb ik zo van het rek gekozen, beviel me meteen en maar een paar kleine wijzigingen gemaakt. De voering is redelijk neutraal met wat Chinese motiefjes.