Vakantie afgelopen... - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu Vakantie afgelopen... - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

Vakantie afgelopen...

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

10 Oktober 2008 | China, Harbin

Tijd om de radiostilte weer te verbreken. Tijdens mijn hoognodige vakantie naar Shanghai (ik was deze zomer helemaal niet op vakantie geweest), heb ik me bewust voor het nieuws afgesloten en zo min mogelijk achter een computer gezeten. Los van de mentale verplichting de uitslagen van Ajax te controleren en het niet te ontwijken nieuws van de kredietcrisis is dat goed gelukt. Nu mijn Icesave centjes relatief veilig lijken te zijn en mijn bachelor eindelijk officieel bevestigd is, kan ik me vol overtuiging op de laatste vier dagen studie storten. Dat die bestaan uit een Excel-opdracht van welgeteld 30 minuten, geeft me genoeg gelegenheid om hier goed afscheid te nemen. Zondagavond vertrek ik alweer naar Beijing om daar mijn laatste week in China door te brengen.

Maar goed, wat heb ik de laatste week meegemaakt? (dit geldt ook als een herinnering voor mezelf, dus vooraf mijn excuses als het te lang wordt, ik zal mijn best doen het bondig te houden). Na het afronden van het vak China Politics vlogen we dinsdagavond richting Shanghai om daar rond half een ’s nachts aan te komen. Helaas bleek ons hostel volgeboekt en was onze gereserveerde kamer voor die avond vergeten. Mijn twee reisgenoten (Willian en Joachim) konden een kamer krijgen in een ander hotel en ik stemde toe het bed van een van de medewerkers te benutten, die nachtdienst had. Hij keek wel een beetje beteuterd toen duidelijk werd dat zijn nachtdienst niet tot 7 maar tot 9 uur zou duren. Tijdens de vakantie verbleven we nog 5 nachten in dit hostel en toen was alles wel goed geregeld en het was sowieso erg gezellig.

De eerste dag zijn we direct naar de kledingmarkt gegaan om maatkleding te maken. De uiteindelijke schade bedraagt voor mij: 1 maatpak met 2 pantalons, een kashmir overjas, 5 maatoverhemden, een spijkerjack, 5 dassen, 1 riem, 3 paar manchetknopen en een sjaal. Hoewel we hier de hele dag hadden kunnen rondhangen en ik de volgende trip naar Shanghai alweer in mijn achterhoofd heb (wereldtentoonstelling 2010 misschien?) zijn we daarna de oude stad in gedoken, waar het echte Chinese leven begint. Loslopende kippen, paard en wagen en straten vol eetstalletjes in huizen die helaas over 5 jaar wel verdwenen zullen zijn. Vervolgens zijn we de Bund op gegaan, die helaas ontsierd wordt door kilometers lange afzettingen, voor nog een nieuwe metro (de voor- en nadelen van de aanpak van de Noord-Zuidlijn zijn in een oogopslag duidelijk).

Na een drie uur durende boottrip over de Huangpu rivier naar de monding van Yangtze en weer terug, kwamen we in de schemering terug in Shanghai. Inmiddels was ook de boulevard van de Bund afgezet omdat er teveel mensen op de been waren vanwege de Nationale Feestdag (en ja, als ze in China vinden dat er teveel mensen zijn, zijn er ook echt teveel mensen). Via de belangrijkste hoofdstraten zijn we vervolgens naar de French Concession gelopen om daar de avond af te sluiten in een goede jazzbar.

De tweede dag zouden we via een kort bezoek aan Suzhou naar de oude hoofdstad Nanjing reizen (Nanjing = zuidelijk hoofdstad, Beijing = noordelijke hoofdstad, het Chinees wordt steeds overzichtelijker). We waren er natuurlijk vanuit gegaan dat er plek was in de trein naar Suzhou, omdat die elke 20 minuten vertrok. Niks bleek minder waar, aangezien die trein tot morgenmiddag volledig was uitverkocht. Een behulpzame Chinees bracht ons vervolgens naar “zijn” busstation, maar we hadden weinig zin in een busreis van 2,5 uur in een bus die waarschijnlijk nog 2x met pech langs de kant zou staan. Dus boekten we maar onze tickets naar Nanjing voor de avond. In de tussentijd hebben we nog de Jade Buddha Temple bezocht en het nieuwe art district van Shanghai, waar in elk vervallen bedrijfspandje wel een gallerij gevestigd was. Voor de trein vertrok hebben we nog even uitgerust in een park langs Suzhou Creek (die in 1 uur 1 meter kan stijgen, zoals wij proefondervindelijk hebben meegemaakt) en een park in het noorden van de stad, hoewel dat park iets minder ontspannen was toen we waren opgesloten en over de hekken moesten klimmen om nog op tijd met de taxi op het treinstation te arriveren.

Deel 2 volgt na de lunchpauze, maar dat zal voor velen van jullie nog wel voor het ontbijt zijn…

  • 10 Oktober 2008 - 11:51

    Kornelius:

    Sowieso ontbijt op vrijdag rond een uur of een... :)
    Klinkt wel als een goed tripje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Harbin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2008

Stagediving Beijing

14 Oktober 2008

Beijing Backpacker

10 Oktober 2008

...en de volgende staat alweer voor de deur

10 Oktober 2008

..Maar de herinneringen blijven...

10 Oktober 2008

Vakantie afgelopen...
Guus

Actief sinds 09 Aug. 2008
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 15217

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Augustus 2010

China 2010

21 Augustus 2008 - 21 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: