Weekend in China - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu Weekend in China - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

Weekend in China

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

24 Augustus 2008 | China, Harbin

Hey Allemaal,

inmiddels ben ik al weer 2 dagen in Harbin. Bedankt voor de reacties op mijn vorige bericht :)

Vrijdagochtend ben ik aangekomen op het vliegveld van Peking, waar ik de eerste zeven uur in China moest zien door te komen. Helaas is het vliegveld zo verwesterd dat ik weinig anders kon doen dan de Time te lezen in een Chinese Starbucks-kopie. Ik kan jullie vertellen dat zeven uur dan erg lang kan duren.

Na een korte vlucht naar Harbin, begon het "echte" China. Bijna niemand spreekt hier ook maar een woord Engels, dus maar op goed geluk de bus gepakt en daar zo lang door gevraagd totdat ik iemand vond die mij de juiste halte kon vertellen. Dit bleek meteen een student van HIT te zijn, die me direct naar het international students dorm begeleidde (helaas de verkeerde bleek later...). Na wat geharrewar met verschillende portiers in verschillende gebouwen had ik ongeveer een uur later een kamer, waarna ik rustig een biertje kon gaan drinken met de al aanwezige Nederlanders.

De volgende dag bestond vooral uit het regelen van de kamer, internet en de inschrijving aan de uni. Best lastig zonder Engels en met de befaamde bureaucratie van China, met tig formulieren en kleine betalingen. Gelukkig was alles aan het eind van de middag min of meer geregeld en konden we gaan genieten van de Chinese cuisine; onbeperkt eten en drinken voor omgerekend 3,50. De obers bleven af en aan lopen met nieuwe spiesen vlees, van tong tot lever en staart.

Daarna zijn we naar de laatste dag van het Harbin bierfestival gegaan. Eigenlijk een bier/tentfeest zoals we dat ook in Nederland en Duitsland kennen maar dan met een klein Chinees sausje. (Lees: karaoke en een Michael Jackson look-a-like die we dezelfde avond ook weer in de disco zouden treffen). Bier blijft toch een van de beste communicatie-middelen; binnen de kortste keren waren er allemaal Chinezen die hun lokale bier met ons wilden delen en op en rond de tafels sprongen.

De avond hebben we vervolgens afgesloten in de expat-club dicht bij de campus. Veel rijke Chinezen en buitenlandse studenten, die dansen op een 5 jaar oude westerse muziek-mix dus. Erg gezellig, maar toen we rond 1 uur gingen darten, begon ik door te krijgen dat het vele goedkope bier toch wel zijn tol begon te eisen. Op een miraculeuze wijze wist ik nog wel een potje te winnen, maar dat zegt waarschijnlijk meer over de anderen :P

Vandaag was het vooral een rustdag. Nog wat supplies ingeslagen in de supermarkt, onze toch wel smerige kamer enigszins bewoonbaar gemaakt en gespeeld op 1 van de 12 basketbalvelden die hier recht voor de deur liggen en waar van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat continu gespeeld wordt. 's avonds in een hotelbar op groot scherm naar de afsluitceremonie van de Olympische Spelen gekeken. Daarmee kwam ook meteen een einde aan de enige tv-programma's die we hier kunnen kijken, maar die tijd kunnen we hier vast wel vullen :)

Guus




  • 24 Augustus 2008 - 16:34

    Danielle:

    succes met je dartsskills en voor morgen een leerzame dag!

  • 24 Augustus 2008 - 20:51

    Danielle:

    sorry een sje teveel!

  • 27 Augustus 2008 - 16:03

    Mark:

    Hey Guus,
    Ik begrijp het al: veel goedkoop bier drinken, half dronken darten en naar slechte muziek luisteren...zoveel anders is China niet dan Delft :p Veel plezier daar nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Harbin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2008

Stagediving Beijing

14 Oktober 2008

Beijing Backpacker

10 Oktober 2008

...en de volgende staat alweer voor de deur

10 Oktober 2008

..Maar de herinneringen blijven...

10 Oktober 2008

Vakantie afgelopen...
Guus

Actief sinds 09 Aug. 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 15221

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 31 Augustus 2010

China 2010

21 Augustus 2008 - 21 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: