Een rustige zondagmiddag - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu Een rustige zondagmiddag - Reisverslag uit Harbin, China van Guus Schouw - WaarBenJij.nu

Een rustige zondagmiddag

Door: Guus van de Schouw

Blijf op de hoogte en volg Guus

31 Augustus 2008 | China, Harbin

Hey Allemaal,

het is alweer een tijdje geleden dat ik de tijd heb genomen een bericht te plaatsen. Natuurlijk een slechte zaak, maar ook een teken dat hier voldoende te doen is.

Inmiddels zijn de vakken goed onderweg. We zijn begonnen met Advanced Cross Cultural Management, waar we ons vooral bezig houden met de culturele en filosofische verschillen tussen China en Europa, er welke invloed dit heeft op verschillen in zienswijze en onderlinge communicatieproblemen. Veel lezen en discussiëren dus, en aan het eind moeten we ook nog creatief zijn. Het tentamen bestaat namelijk uit een eigen geschreven en gespeeld toneelstuk ?!

Het samenwerken met de Chinese studenten gaat ook beter dan verwacht, al spreken de studenten die niet in Nederland zijn geweest (voornamelijk promovendi) eigenlijk niet voldoende Engels om het vak goed te kunnen volgen.

Alhoewel Harbin een industriestad is met torenhoge flats en 8-baans rijwegen, zijn er een aantal zeer mooie parken, waarvan we er deze week twee bezocht hebben. Eerst het park op Sun Island, een eiland in de rivier ten noorden van het centrum, en gisteren de botanische tuin. Er wordt wel geprofiteerd van de behoefte van Chinezen aan rust en kalmte want elk park vraagt 2-3 euro entree, toch een week eten voor de lokale bevolking.

De parken zelf bevatten allerlei kleine attracties en drie-persoons tandems, die wij als echte Hollanders natuurlijk meteen moesten testen, al zijn ze behoorlijk aan de kleine en krakkemikkige kant. Daarnaast zijn de parken zeer in trek bij trouwende Chinese stelletjes, je ziet letterlijk honderden stelletjes per dag foto's nemen in vol ornaat, onder meer bij de namaak molen en levensgrote klomp bij de tulpentuin (waar gek genoeg geen tulp te bekennen was).

Op donderdag hebben we ook onze eerste Chinese les gehad, wat behoorlijk goed ging. Maar omdat tonen hier extreem belangrijk zijn, blijft de communicatie nu beperkt tot hallo, bedankt en het uitspreken van getallen bij het afrekenen van restaurants. Om die redenen bestellen we bij restaurants meestal random 8 gerechten door op de kaart te wijzen, hoewel deze methode door de meest obers niet geheel wordt begrepen. Met wat handen en voeten valt er binnen 10 minuten meestal toch wel uit te komen.

Rondom de boulevard in het centrum, staan allerlei duits aandoende biertenten, waar we aan het begin van de avond vaak de pitchers laten aanrukken. We hebben ons ook gewaagd aan de barsnacks, bestaand uit geheel gefrituurde kuiken en eendenhoofden. Deze zijn echter zo pittig, dat de tranen in je ogen springen. Daarnaast hebben we naast de expat-disco nu ook een expat-bar gevonden, die gerund wordt door drie Australiërs, die hier om een voor ons nog onbekende reden zijn neergestreken.

Later vandaag probeer ik nog wat sfeerfoto's te plaatsen. Natuurlijk hoor ik ook graag wat er in de Lage Landen gebeurt. Ik wacht nog steeds op een uitgebreid verslag van Kirsten's afstudeerborrel ;)

• 31 Augustus 2008 - 11:12

Je Zusje:

Je gaat het toch wel filmen hè, dat toneelstuk???
    :D:D
    Enjoy!
    Kus je zus

• 31 Augustus 2008 - 12:57

Arjan:

En hoe bevalt Tsingtao? of drink je Harbin daar?

• 31 Augustus 2008 - 15:59

Guus:

@ Sien: ik kan natuurlijk makkelijk volhouden dat we hier geen camera ter beschikking hebben ;) Ik zal eens kijken

@ Arjan: Harbin natuurlijk, en Snow. Je moet wel de lokale economie ondersteunen. En het is natuurlijk het makkelijkst te bestellen.

• 31 Augustus 2008 - 18:49

Kirsten:

hey hey :)
    wil je dat verslag graag hier, of zal ik het mailen?
    ik had in cambodja ook zo'n restaurant ervaring.. de hele kaartwas in het khmer, dus we wezen maar wat aan. Ging de serveerster ons uitleggen watdat was.. in het khmer. Handig!

x
    Kirsten

• 01 September 2008 - 09:42

Guus:

Doe maar via de mail, dat is waarschijnlijk een stuk overzichtelijker, en dan kan de rest van de club het verhaal ook nog aanvullen met mooie quotes en verhalen :)